-
Digital rörelse för barn – ny teknik som främjar fysisk aktivitet
En spännande teknikutveckling har nyligen uppmärksammats: ett nytt spelkoncept där barn kan interagera med en kamera kopplad till tv:n, och genom rörelser styra spelet ungefär som med tidigare rörelsekänsliga system som Kinect.Syftet med den här typen av produkter är tydligt: att få barn att röra på sig genom lek i ett digitalt format. Målgruppen är…
-
Skärmtid inte orsak till ungas psykiska ohälsa
Aftonbladets artikel lyfter fram att Unicef inte ser skärmtid som en orsak till ungas ökade psykiska ohälsa. Istället pekas faktorer som mobbning, våld och sexuella övergrepp ut som betydligt mer avgörande. Bakgrunden är en omfattande internationell Unicef-studie med över 40 000 barn i 40 länder, som visar att skärmtid i sig inte har någon tydlig koppling…
-
Så spelar barn och ungdomar – sociala spelvanor och plattformsförskjutningar
Spelandet bland barn och ungdomar – en social aktivitet som förändras Drygt 80 % av barnen i åldern 9–12 år spelar någon form av digitala spel. Andelen som spelar minskar med stigande ålder, men trots det spelar ungefär hälften av 17–18-åringarna fortfarande regelbundet. Sedan 2016 har spelandet på mobilen ökat, vilket innebär att mycket av…
-
Spelandet minskar något -Barns digitala liv 2025
Hur mycket vet föräldrar egentligen om sina barns liv på nätet? Och hur ser barns spelvanor ut i dag? En ny översikt visar att unga blir allt mer medvetna om sin integritet – samtidigt som digitalt spelande fortsätter att vara en viktig social aktivitet. Föräldrar har fortsatt tillgång till de yngstas lösenord Bland de yngsta…
-
5 spel som smyger in fysisk aktivitet – genom lek och skärm🕺🎮
Att röra på sig behöver inte betyda tråkiga övningar eller tvång – det kan också vara svettigt, skrattigt och digitalt. Här är fem spel som på ett smart sätt kombinerar fysisk aktivitet med lek, teknik och skärm – perfekt både för hemmabruk och i skolmiljöer. 🎵 1. Just Dance (Nintendo, PlayStation, Xbox) Följ med i…